Najčastejšie chyby žiakov pri záverečných skúškach

Otvorenie nového kurzu býva vždy výzvou. Nikdy neviete, akí žiaci prídu, aké sú ich vlohy, čo všetko už ovládajú a čo budú ich, takpovediac, bolestivé body pri vedení vozidla. Keďže autoškola je taktiež formou školy, priebežné učenie sa je nevyhnutnou podmienkou pre zvládnutie záverečných skúšok. Niektoré úkony potrebujeme prejsť a zopakovať aj niekoľkokrát počas jazdy, iné sa automatizujú rýchlejšie. V čom je však háčik?! Deň D. Záverečné skúšky. Prítomnosť skúšobného komisára v kombinácií s voľne a mnohokrát splašene víriacim sa množstvom informácií. To je kokteil, ktorý niekedy doslova volá po chybách z nepozornosti. A keďže chceme, aby sa ich žiaci vyvarovali a išli do premávky plne pripravení, tu ponúkame prehľad niektorých z nich.

 

Križovatka? Tak ideme, rýchlo!

Kríženie, alebo spájanie ciest v sebe ukrýva niekoľko zákonitostí. Môžeme očakávať zvýšený počet dopravných značiek alebo zariadení, prichádzajúce vozidlá z viacerých strán, no a nakoniec musíme danú križovatku správne vyriešiť. Ešte pred vjazdom do nej.  Taktiež prejazd križovatkou musí byť v poriadku – treba pribrzdiť, preradiť, pozrieť sa, atď.  Napriek tomu alebo možno práve preto, je nesprávny vjazd, nedanie prednosti v jazde alebo riskantná jazda jednou z najčastejších príčin neúspešne zvládnutých záverečných skúšok. V križovatke alebo v jej tesnej blízkosti však neplatí – čím skôr a rýchlejšie, tým lepšie. Po ceste nejazdíme sami, a to je nutné zapamätať si.

 

Je vpravo naozaj vpravo?

„Na najbližšej križovatke odbočíme vpravo.“ Žiak pribrzdí a preradí. Správne vyrieši situáciu a určí poradie v akom vozidlá prejdú cez križovatku. Zapne smerovku. Vľavo. A aj odbočí vľavo. Čo samozrejme nie je správne. Obdobná chyba Vás môže stáť skúšky, keďže pri odbočení do iného smeru neuposlúchnete pokyn príslušníka policajného zboru, zadávajúceho pokyny pre jazdu. Horší prípad nastáva, keď dá žiak znamenie o zmene smeru jazdy do jedného smeru, ale skutočne zmení smer do strany presne opačnej. Vtedy je spôsobený chaos nie len v aute, ale aj na ceste. Napísať si na ruku ťahák „ľavá/ pravá“ je celkom okaté. Radšej si dajte na ruku hodinky. A nezabudnite, na ktorú ruku ste si ich ráno pripli.

 

„To by som bol stihol“

Čo môže byť nebezpečnejšie ako vletieť do križovatky s domnienkou – to hádam stihnem? Som si istý, že v deviatich z desiatich prípadov to nestihnete. A presne v týchto prípadoch vydupe inštruktor dieru pod brzdovým pedálom, pričom sa bude modliť, aby ten nebezpečne sa blížiaci blatník za Vami jazdiaceho vozidla, naozaj zostal za Vami.  A v celistvosti. Chybné vyhodnotenie situácie často plynie jednak zo stresu a jednak z precenenia svojich schopností a má len veľmi málo spoločného so zásadami defenzívnej jazdy. Nezáleží na situácií – križovatka, obchádzanie, predchádzanie alebo odbočovanie. Pre ich zvládnutie je dôležité jazdiť  s prehľadom, opatrne, ale rozhodne a najmä bez stresu.

Chyby, ktoré spravíme nás určite zamrzia. O to viac, ak sa snažíme prejsť skúškou. Aby ste sa vedeli pripraviť na prípadné zaváhania, ktoré na Vás číhajú, v ďalšom článku prinesieme niekoľko ďalších.