Sviatočný vodič na cestách. Čo od neho čakať?

Vodiči, ktorí dostali pomenovanie sviatoční – pre ich zriedkavé jazdenie – sú veľmi špecifickou kategóriou, ktorú na ceste určite neprehliadnete. Napriek tomu, že dnes sa autom jazdí vo veľkom, na dlhé, ale aj veľmi krátke vzdialenosti, fenomén neskúseného vodiča je stále aktuálny. To je ten vodič, ktorý po úspešnom zložení skúšky zavrel vodičský preukaz do komody a vyťahuje ho len v najnutnejších prípadoch. Jeho poznávacím znakom je väčšinou jazda, ktorá je buď veľmi opatrná, alebo, čo je horšie, svojim štýlom pripomína let muchy – je úplne chaotická. No a keďže o chvíľu sú tu Veľkonočné sviatky, prinášame pár základných čŕt vodiča začiatočníka.

      

Problém s jazdnými pruhmi

Pozorný vodič dokáže súčasne sledovať všetky dopravné zariadenia a značky, ktoré mu situácia na ceste ponúka. Vodič nepozorný, menej skúsený, má oveľa väčšiu tendenciu ich prehliadnuť. Pri cestovaní do určitej destinácie daným smerom, je však práve sledovanie dopravného značenia základom pre správnu orientáciu. Jazdné pruhy napovedajú, do ktorej časti vozovky sa má vodič radiť- ak chce ísť rovno, pripojiť sa do priebežného pruhu  alebo odbočiť vľavo. To je ich účel. Jasné ako facka. No stále je tu to ale. Ak sa teda pozrieme na vodiča, ktorý má problém sledovať dopravné značenie, pretože napríklad vchádza rýchlo do križovatiek  alebo jazdí po pamäti a značky prehliada zámerne, nastáva problém. A to nie len pre neho. Minutie jazdného pruhu, alebo jeho nerešpektovanie môže vyústiť do kolízie. Bezhlavá jazda z pruhu do pruhu taktiež. Pomalou jazdou v rýchlom pruhu na diaľnici môžete zvyšovať hladinu stresu a podráždenosti vodičov jazdiacich za Vami. Aj jazda v jazdných pruhoch má svoje zákonitosti – sledovanie situácie v druhom pruhu, ak sú na ceste v jednom smere dva, alebo viacero; bezpečné preraďovanie s použitím smerovky a spätných zrkadiel; udržanie vozidla v pruhu v tom smere jazdy, aký ponúka. Chce to len otvorené oči a sústredené sledovanie okolia.

 

Oneskorené reakcie

Správne reagovať, znamená naučiť sa koordinovať ruky a nohy a pozorne sledovať všetko, čo sa v premávke deje. Nie vždy je tomu tak. Aj štatisticky by sme mohli rozdeliť vodičov na tých s výbornou, dobrou, alebo slabou reakciou na podnety. Ak je to vodič premávkou netrénovaný, ľahko môže zabudnúť, že z rýchlosti, ktorou v obci momentálne ide, nebude vedieť včas spomaliť, alebo zastaviť vozidlo, ak mu cestu skríži chodec alebo nepozorné dieťa. To isté platí aj pri zaraďovaní sa do sledu idúcich vozidiel. Taký kruhový objazd. Elegantné vyriešenie križovatky. Ale ak je úzky alebo malý, zaradiť sa do neho, najmä v čase špičiek, býva naozaj zložité. Ak sa k tomu pridá nerozhodnosť, zlé odhadnutie vzdialenosti prichádzajúceho vozidla, opäť môže nastať problém. Samozrejme, existuje mnoho situácii, na ktoré sa vodič vopred vie pripraviť len teoreticky. Prax sa dostaví až vtedy, keď si ju zažije. Preto netreba zabúdať na to, že pri jazde, a to najmä sporadickej, treba predvídať. Vždy. A riešiť situáciu ešte predtým, než sa v nej vodič priamo ocitne.

 

Chyby v orientácií a následné zmätky

“Ajjj…tam som mal odbočiť vpravo!” Poznáte, však?! Ak nie, dobré pre Vás. Čas od času sa nejaký ten lapsus v odbočení na križovatke stane. Ono sa toho vlastne až tak veľmi nedeje. Ak viete, ako sa vrátiť naspäť. GPS lokátory v mobilných zariadeniach alebo automobiloch sú super vec. Avšak predpokladám, že väčšina sviatočných vodičov nevlastní vozidlo so zabudovanou navigáciou. A používanie smartphonov na navigáciu tiež nie je vždy ideálnym riešením. Najmä ak pokyny prichádzajú pár metrov pred križovatkou alebo, ak sa stratí signál. Potom môžete vidieť vozidlo kľučkujúce z pruhu do pruhu, náhle brzdenie v križovatke bez zjavného dôvodu alebo odbočovanie na poslednú chvíľu a bez smerovky. Ak šofér vie, kam chce ísť, je prínosom, ak si dôkladne naštuduje trasu. Technológia to umožňuje, netreba podrobné papierové mapy zasunuté za clonami. Stačí pár ťuknutí do klávesnice alebo smartphonu, a môžete to mať aj s aktuálnymi obmedzeniami a prácami na ceste.

 

Podcenenie vplyvu počasia

Veľké množstvo sviatočných vodičov vyráža na cesty pred, počas a po najväčších sviatkoch v roku. Čo sú Vianoce, Veľká noc a Dušičky. Všetky tri sa nachádzajú v čase, kedy môže byť plus desať a slnečno, ale aj mínus jeden so snehovými prehánkami. Zlé poveternostné podmienky spôsobujú na cestách ťažkosti všetkým vodičom bez výnimky. Čo znamená pomalšiu, opatrnejšiu a prezieravejšiu jazdu než za ideálneho počasia. Na ilustráciu, často sa stretávame s názorom žiakov, že robiť vodičský kurz v zime nie je dobré pre sneh na ceste a mráz. Čo je však, podľa nášho názoru, mylná predstava. Veď kde inde sa naučiť ako jazdiť v takýchto podmienkach, než v autoškole s inštruktorom po boku?! Keď takáto skúsenosť chýba, ľahko sa stane, že vodič nemyslí na to, že aj auto môže dostať šmyk na ľade, že maximálna rýchlosť ešte neznamená, že ňou na zasneženej vozovke musíme ísť a podobne. Vplyv počasia na jazdu je možno väčší ako by sme si mysleli. A na to treba myslieť najmä pri dlhšej prestávke v jazdení.

 

Ak máte vo svojom okolí sviatočného vodiča, budeme radi, ak mu dané riziká pripomeniete. Ak ste ním vy sami, vždy dobre rozmýšľajte počas jazdy. Nech sú tie sviatky naozaj pekné 😉