Čoho sa na skúškach najviac obávate. A v skutočnosti nemusíte

Ešte ste neboli na záverečnej skúške a pýtate ste sa samých seba – Kam ma pošlú na jazde? Kto ma príde skúšať? Čo sa budú pýtať? Ak áno, v tom prípade čítajte ďalej. Pretože takmer pre každého žiaka sú záverečné skúšky z odbornej spôsobilosti veľkou neznámou. A najzaujímavejšie na nich, ako na každej skúške, je to, že sú veľmi individuálne. Preto je len málokedy možné porovnať jazdy – ich priebeh – so svojim kamarátom/ kamarátkou a urobiť si záver o tom, že preto alebo ono som nakoniec nespravil. O tom sme už ale popísali dosť. Poďme sa teraz spolu pozrieť na to, čoho sa žiaci najviac obávajú a pritom veľakrát zbytočne.

 

Skúšobný komisár ma pošle do zákazu vjadzu

Ehm. No a? Toho sa bojí drvivá väčšina žiakov a riešenie je pritom také jednoduché. Ak by ste na jazde dostali od skúšobného komisára pokyn, odbočiť do zákazu vjazdu alebo smerom, ktorým je to zakázané (dopravnou značkou), vlastným logickým úsudkom by ste ho mali upozorniť, že sa na danej ulici nachádza značka zakazujúca vjazd alebo odbočenie. To by bol, samozrejme, prvý krok. Ak však skúšobný komisár trvá na tom, aby ste tam napriek tomu odbočili, tak ho poslúchnite. Z teoretickej prípravy predsa viete, že pokyn policajta je nadriadený všeobecnej úprave riadenia cestnej premávky. Preto sa neobávajte pokynov komisárov. Myslím, že ani jeden z nich nechce vjazdom, napr. do jednosmerky, riskovať kolíznu situáciu. Vy radšej lepšie sledujte značky.

 

Všetci, ktorí ste povinní pripútať sa, pripútajte sa!

Dobre, dobre. Len pomaly. Aj keď sa to môže drať na jazyk, poďme si najskôr položiť otázku – koľkí vo vozidle na skúške pôjdeme? Zvyčajne je to žiak číslo jeden na mieste vodiča. Žiak číslo dva, ktorý bude sedieť na zadnom sedadle, vybavenom bezpečnostným pásom. Spolu s ním tam bude sedieť skúšobný komisár. No a samozrejme inštruktor na jeho klasickom sedadle spolujazdca. Takže dvaja, ktorí idú skladať skúšku v cestnej premávke a dvaja, ktorí sú tam buď na jej hodnotenie alebo na kontrolovanie situácie. A teraz otázka, kto z nás musí byť pripútaný? Ak by sme nahliadli do zákona, ten nám presne určuje, kto bezpečnostným pásom pripútaný byť musí a kto má výnimku. Takže v tomto našom prípade majú povinnosť pripútať sa tí, ktorí idú skladať skúšku – žiak číslo jedna a dva. Ani komisár a ani inštruktor pás mať nemusia. Z čoho vyplýva, že okrem žiaka na zadnom sedadle nemusíte upozorňovať nikoho iného. A tam to končí.

 

Zhaslo. A čo teraz?

Ak počas jazdy zhasne na vozidle motor, nie je to nič príjemné. Najmä, ak sa to stane pri rozbehu v rušnej križovatke alebo pred priechodom pre chodcov, z ktorého sa následne nevie žiak pohnúť. Samotné zhasnutie motora je však veľmi zriedkavo dôvod na predčasné ukončenie skúšky. To sa stane aj vodičovi s dlhoročnou praxou a v situáciách, ktoré mu prídu banálne. Avšak, vždy je potrebné zistiť, prečo motor zhasol a čo spraviť, aby po ďalšom naštartovaní nespravil to isté. Je zaradený zlý prevodový stupeň? Treba preradiť. Rýchlo som pustil spojkový pedál? Treba ho pridržať trošku dlhšie a nezabudnúť na plyn. A podobne. Ak by sa skackanie a zhasínanie opakovalo, to už môže byť dôvod na ukončenie skúšky. Ale pokiaľ na prvý krát prídete na to, čo vás brzdí, treba spraviť všetko pre to, aby sa taká situácia neopakovala.

 

Inštruktor tam predsa sedí, poradí mi

Tak to určite nie. Veď nemôže. Zásah inštruktora do riadenia, či už verbálny alebo fyzický, sa považuje za dôvod na ukončenie skúšky. Čo v inom slova zmysle znamená, že na inštruktora sa spoliehať nemôžete. Nemôže vám chytiť volant a natočiť od prekážky, do ktorej idete vraziť. Nemôže vám povedať “preraď si”, keď bude auto na druhom prevodovom stupni v päťdesiatke ručať o život. Nemôže povedať “otoč hlavu doprava, veď ideš z tej strany dávať prednosť”. A veľa iného. Ale myslím, že obraz ste si dotvorili. Jednoducho, je to len na vás. Značky, dopravné zariadenia, chodci a križovatky budú v cestnej premávke aj po skúške. A vy musíte vedieť ako v jednotlivých situáciách reagovať. Samostatne.

Ak ste zažili podobnú skúsenosť, neváhajte sa s nami podeliť v komentári pod článkom, alebo na Facebook stránke.