Už viac ako mesiac si zvykáme na to, že nočné šero je o poznanie dlhšie ako denné svetlo. Mnohí z nás si uvedomujú, že s prechodom na zimný čas sa nevyhnú rannému odchodu z príbytku a popoludňajšieho návratu do neho v tme. To je, samozrejme, obvyklé a v našich zemepisných šírkach zaužívané. Čo je však zaužívané menej, je prístup k zmene štýlu jazdy, ktorý si zimné, a teda časovo veľmi tmavé, obdobie vyžaduje. Prečo je nevyhnutné prispôsobiť správanie sa za volantom jazde po tme a aké sú základné tipy pre zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke si môžete pozrieť nižšie.
Jazda so správnym osvetlením
Napriek tomu, že vodiči sú povinní svietiť celoročne, a to primeraným osvetlením (jasne definované zákonom), nie je tomu vždy tak. Často vidieť vozidlá svietiace len denným osvetlením, ktoré v drvivej väčšine prípadov na vozidle svieti len vpredu. Tým sa zadná časť automobilu stáva nebezpečnou, nakoľko ju vidieť len málo – odrazové sklá vo svietidlách – alebo ju nie je vidieť vôbec. Jazda so zapnutými hmlovými svietidlami nie je vždy nevyhnutná. Takéto svetlá, či už predné, alebo zadné, môže vodič použiť len za hmly, dažďa, alebo sneženia. V ostatných prípadoch by ich zapnuté mať nemal. Osobitou kategóriou je jazda v kolóne so zapnutými hmlovými svetlami. Nie len odporúčania odborníkov na cestnú dopravu, ale tiež časté výzvy samotných vodičov v dopravných servisov hovoria o tom, že v kolóne vozidiel by ste hmlové svetlá mali vypnúť. Ťahajú oči a nie sú v danej situácii vôbec potrebné.
Zimné obutie vozidla
Nie, ani takto logická povinnosť nie je úplnou samozrejmosťou. Vodič osobného, alebo nákladného motorového vozidla do 3,5 tony je povinný použiť zimné pneumatiky na všetkých nápravách vtedy, ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu, alebo pri námraze. Bez časového vymedzenia. V skratke vtedy, kedy je pravdepodobnosť výskytu mrznúceho dažďa, sneženia, alebo keď teploty klesajú k nule. Pre všetky motorové vozidlá ťažšie ako 3,5 tony táto povinnosť platí od 15.novembra do 31.marca. Označenie zimných pneumatík je charakteristické zimnou vločkou, nápisom “snow”, “winter”, “M.S”, “M+S”, “M&S” a svojim viac-členitým dezénom. Zabúdať netreba ani na minimálne povolenú hĺbku dezénu, ktorá je v tomto prípade 3 mm. Inak dochádza k riziku zlého záberu a funkcionality pneumatiky v sťažených zimných podmienkach. Po teplotnej, ako aj poveternostnej stránke.
Očistenie karosérie a skiel
Jednou z oblastí zásad bezpečnej jazdy je učenie o kontrolovaní technického stavu vozidla. Vedieť, či vaše vozidlo má dostatok prevádzkových kvapalín, alebo či máte správne nahustené pneumatiky, je dôležité pre komfort a správne fungovanie. Nemenej dôležitú úlohu však zohráva aj ďalší bezpečnostný prvok, a to očistenie vozidla od nánosu snehu, resp. udržiavanie čistoty skiel a svetlometov. Zákon to definuje zrozumiteľne – ak je výhľad z miesta vodiča znemožnený, považujeme vozidlo za technicky nespôsobilé. A má to svoje opodstatnenie. Pokiaľ vodič nedokáže jasne vidieť situáciu v cestnej premávke a vyhodnocovať okolité podnety, ktoré sú pre jazdu dôležité, nemôže byť takéto vozidlo vedené. Bodka. Na ceste to však vyzerá často inak. Niekoľko centimetrové vrstvy snehu na streche a kapote vozidla, ktoré nápor vetra odfukuje na za ním jazdiace vozidlá. Namrznuté čelné sklo zoškriabané v šírke tankového priezoru. Kusy ľadu padajúce zo striech dodávok a kamiónov, ohrozujúce vozidlá a chodcov. Svetlomety znečistené cestnou soľou natoľko, že nie je možné rozoznať či svetlo svieti a v akej farbe. To všetko sú prípady, ktoré do značnej miery ohrozujú všetkých účastníkov cestnej premávky. A dá sa im predchádzať.
Reflexné prvky
Tie môžu zachrániť život. A to nie je len rečnícky zvrat. Či už je reč o chodcovi, cyklistovi, alebo prekážke v cestnej premávke, bez riadneho označenia je hrozbou pre bezpečnosť. V tme, v daždi, alebo snehu, pri zvýšenej intenzite pohybu chodcov v meste, alebo na príslušných komunikáciach – vtedy je dôležité nie len vidieť, ale aj byť ostatnými videný. Reflexný odev, alebo reflexné doplnky s fluorescenčnými prvkami sú zo svojej povahy použitia veľmi dobre viditeľné z väčších vzdialeností. Lúč svetla ich pretvorí na rozpoznateľné tvary, ktoré vodiča včas vizuálne upozornia na daný objekt. K vážnym dopravným nehodám a k stretom vozidiel s chodcami dochádza aj priamo na priechodoch pre chodcov, čím je preukázateľné, že byť fyzicky na priechode ešte neznamená, že chodec je viac chránený, alebo lepšie viditeľný. Používať reflexné prvky na taškách, kabelkách, bundách, nohaviciach, v podstate hocičom, čo zvýši viditeľnosť, je najmä v zimnom období nevyhnutnosťou.
Náročnosť poveternostných podmienok, umocnená neskorým rozvidnievaním a skorým stmievaním, vystavuje našu pozornosť náročným záťažovým skúškam počas dlhého obdobia. Netreba však veľa a cesty môžu byť prehľadnejšie a bezpečnejšie. Stačí zachovať správne princípy a zásady bezpečnej jazdy. A k tomu môžete, samozrejme, prispieť aj vy.